Siswa Bisa adalah satu kumpulan mahasiswa yang MAHASISWA dengan matlamat pembangunan masyarakat di mana sahaja langit menaungi dan bumi diinjak. Ia merentasi kelompok kelas sosial, budaya, bahasa dan bangsa serta agama. Ia juga meletakkan sasaran ahli-ahlinya lahir menjadi wakil rakyat, samada secara rasmi atau tidak rasmi, melalui gerakerja di lapangan, pembangunan ahli dan usaha kendiri yang terancang. Berani? Atau undurkan diri.
12:22 AM Comment0 Comments

Skuad Sukarelawan SB dibentuk khusus bagi mewujudkan saluran kepada mahasiswa untuk bergerak di bidang kepakaran dan minat masing-masing. Skuad-skuad ini sedang mencari ketua untuk menggerakkan setiap daripadanya secara berkesan. SB menggalakkan mahasiswa yang berani mencuba dan sedia berkorban untuk tampil memberi bantuan. Setakat ini tujuh Skuad telah dibentuk bagi memenuhi beberapa tuntutan;

1. Skuad Adik-Adikku Sayang

SB sedang dalam usaha mengumpulkan maklumat daripada sekolah-sekolah berhubung remaja yang bermasalah. Adik-adik ini akan diserap ke dalam program pemulihan percuma yang dibimbing oleh Skuad AAS. Program akan bermula dalam masa terdekat bergantung kepada capaian sasaran remaja. Buat permulaan SB mensasarkan 10-15 orang remaja perempuan yang cenderung untuk membunuh diri dan melarikan diri dari rumah, serta berkeinginan untuk berubah.

2. Skuad Jana Dana

Sebahagian mahasiswa lahir dengan kemampuan berdiplomasi, bijak berkata-kata dan kemahiran berurus niaga. SB mengalukan kumpulan ini untuk menggerakkan Skuad Jana Dana. Langkah-langkah mencari dana akan dicadangkan kepada mahasiswa yang berminat, dan hasil dana akan digunakan bagi menggerakkan program-program SB.

3. Skuad Media

Skuad Media berperanan mengadakan liputan program-program SB, di samping menjadi skuad yang berperanan mensensasikan isu-isu sekitar Kota Kinabalu dan Sabah. Tugas Skuad Media juga meliputi aspek mencari isu untuk disalurkan kepada Skuad-Skuad lain untuk tindakan.

4. Skuad PCP

Skuad Program Celik Palestin bergerak ke sekolah-sekolah, kampung-kampung, institusi pengajian tinggi dan pra-sekolah menyuntik kesedaran berhubung isu Palestin sebagai isu kemanusiaan sejagat. Di samping program penerangan dan tayangan, Skuad PCP melancrakan kempen-kempen boikot di samping mempromosi produk pilihan alternatif kepada peserta program. Setakat ini, Skuad PCP telah melakukan roadshow di sekitar 20 tempat seluruh Pantai Barat Sabah.

5. Skuad PPMK

Program Pembangunan masyarakat kampung melibatkan ceramah, kelas membaca, pembangunan fasiliti kampung dan aduan kerosakan kemudahan awam di kampung, selain program ramahmesra dan khidmat masyarakat. Setakat ini terdapat lima kampung yang sedang di'projekkan' oleh SB, dan tiga kampung lain dalam perancangan terdekat. Antara inisiatif yang telah dilakukan ialah pembentukan perpustakaan mini, program tayangan, kelas fardhu ain berkala, program motivasi sehari dan lain-lain.

6. Skuad Senyum

SB berperanan mendekati segenap lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan asal keturunan. Salah satu program wajib bulanan SB ialah menziarahi hospital. Dengan kerjasama sekitar 10 NGO sekitar Kota Kinabalu, SB mengadakan lawatan ke Hospital Queen Elizabeth secara bergilir pada setiap hari Ahad. Lebih daripada itu, SB memilih kes-kes kritikal yang biasanya melibatkan kanak-kanak untuk dijadikan 'projek kasih' angkat. Setakat ini SB, samada melalui motivasi, bantuan kewangan atau penyempurnaan hajat individu, telah membantu sekurang-kurangnya tiga orang kanak-kanak yang terlantar di hospital untuk pulih dan menjalani kehidupan seperti sedia-kala.

7. Skuad Undang-Undang

Dalam melaksanakan tugas berbakti kepada masyarakat, SB mendapati kemahiran asas dalam undang-undang adalah perlu. Justeru SB berbesar hati sekiranya ada di kalangan mahasiswa yang berminat dibentuk menjadi mereka yang mahir di dalam bidang undang-undang asas, khususnya dalam aspek hak asasi manusia dan hak-hak pekerja/buruh.

SB mempercayai bahawa semua orang dicipta dengan tempat masing-masing di dunia. Semua orang dicipta dengan keistimewaan tersendiri, tanpa terlepas walaupun seorang. Justeru semua orang mempunyai peranan untuk dimainkan dalam membentuk dunia dan persekitarannya, lebih-lebih lagi mahasiswa yang hebat dan celik!

DIMANA TEMPAT ANDA?

0 comments:

Post a Comment